In de groepsapp van het Power to the Mama’s team stelde ik de vraag wat mijn collega mama’s doen om de laatste hectische weken voor de (zomer)vakantie goed door te komen. Want of je nou wel of geen schoolgaande kinderen hebt, de weken voor de vakantie in de zomer lijken altijd drukker dan anders. En dat wordt nog erger als je wel schoolgaande kinderen hebt. 🙂

Er zijn superveel tips gegeven die je hier allemaal terugvindt. Doe vooral je voordeel ermee en zoek uit wat voor jou zou werken! Of kies juist iets waarvan je denkt ‘Hoe dan?’ en vind uit dat het toch echt een goede tip is. 😉

1. Maak een weekplanner en noteer voor elke dag de afspraken, niet te vergeten juf- en meestercadeautjes, laatste sportlessen, afscheidsfeestjes, musicalrepetities en al het andere dat voorbij komt. Nog geen schoolgaande kinderen maar wel zomerchaos op je werk? Doe dan hetzelfde voor jouw week en noteer op de dagen dat je thuis bent wat je die week thuis wilt of moet doen + de telefoontjes, kaartjes, afspraken en sociale contacten die je niet wilt vergeten. Een tip die hier bij past: maak een boodschappenlijstje per winkel. Of bestel gewoon alles en laat het lekker thuisbezorgen.

2. Leef bij de dag. Geloof mij, dat gaat een stuk makkelijker als je aan het begin van de week een overzicht hebt gemaakt van alles wat je moet doen en niet mag vergeten. 😉 Elke dag heeft genoeg aan zichzelf, heel bijbels dus.

3. Heb genade met jezelf. En omarm Zijn genade als het even niet gaat. Want we zijn vaak ook gewoon te streng voor onszelf en leggen de lat veel te hoog. Mijn genade is alles wat je nodig hebt,staat in 2 Korintiërs 12:19. Rustgevend toch?!

4. Neem pauze.Ga op drukke dagen bewust even 5 minuten met een kop thee, glas water of wat anders op een stoel in de tuin zitten. Geniet van het weer. Regent het? Ga dan binnen zitten en zet een rustig muziekje aan. Je werk de enige plek waarop je dit kan doen? Doe het dan. Ga in je pauze bewust even een rustig plekje opzoeken en geniet van het moment.

5. Drink dagelijks bij de Bron. Supercliché, moet eigenlijk op nummer één staan maar we weten heus hoe lastig het is. Toch willen we je motiveren dit te doen. Het kan supermakkelijk met de YouVersion Bible App door een leesplan te kiezen die je een aantal dagen kunt volgen. Ook een bezoekje aan www.dagelijksebroodkruimels.nl of www.zijlacht.nl kan natuurlijk geen kwaad. Een  dagboekje kiezen is ook fijn. Gewoon elke dag een column lezen uit het boek #Powertalks voor mama’s voor als je echt weinig tijd hebt maar wel bemoedigende teksten wilt lezen is natuurlijk altijd een goed idee. 😉

6. Maak tijd voor voorpret. Het is bijna vakantie! Misschien blijf je thuis en ga je genieten van je kids en alles wat jouw directe omgeving te bieden heeft. Misschien ga je op vakantie en gaan jullie avonturen beleven. In alle gevallen is er voorpret te beleven. Wat willen jullie gaan doen? Waar gaan jullie naartoe? Wat voor leuks gaan jullie daar hoop je beleven? Waar wil je van genieten? Maak af en toe even tijd hiervoor, zodat de voorpret je gedachten even van de drukte afleiden.

7. Doe alleen mee waar je echt aan mee wilt doen. Dus cadeautje voor de juf? Alleen als je echt vindt dat het nodig is, en niet omdat je met de hype meedoet. En dan is een handgeschreven kaartje waarop je een expliciet compliment geeft misschien wel leuker dan dat cadeautje waarvoor je weer de deur uit moet.

8. Koop een sapkan bij de Action, Xenos of de Hema en zet 3 liter drinken klaar voor de hele dag. Scheelt heel vaak drinken maken, dus minder verzorgingsmomentjes. Kun je die tijd weer ergens anders voor gebruiken.

9. Maak uitwisselafspraakjes: jij een dagje op mijn kids passen en ik een dagje op de jouwe. En dan ga je natuurlijk met die hele roedel kinderen naar een omheind grasveld waar je er niet om hoeft te denken denken of ze er allemaal nog wel zijn. Kinderen een leuke dag, jij en de andere mama een beetje lucht.

10. Geef je kinderen een bak met water en een bak met verfkwasten en laat ze een mooie tekening op de muur maken. Of beter nog stoepkrijt voor op een grote buitenmuur. Dat heb je er met water zo weer af.

11. Leef zoveel mogelijk buiten. Scheelt kruimels opvegen.

12. En last but nog least… Probeer het niet erg te vinden dat het een beetje drukker is. Het is gewoon zo. Adem in. Adem uit. Je bent er bijna.

No worries. We geloven heus niet dat deze 12 tips de stress en drukte laten verdwijnen als sneeuw voor de zon. Maar hopelijk zitten er tips tussen die je helpen de drukte wat relaxter door te komen. Heb je zelf nog gouden tips die je wilt delen met andere mama’s? Plaats ze vooral onder dit blog of in reacties op social media!

En alvast een sneakpeek: de laatste week van augustus begint de Less Stress challenge waarin we aan de hand van een paar thema’s vier weken lang wekelijks bijbelse overdenkingen, handige tools en fijne opdrachtjes geven die je gaan helpen relaxt de zomervakantie uit te komen en het nieuwe seizoen relaxter te starten. Gratis en gewoon te volgen via de website en social media. Fijn!! 

Daniëlle Koudijs

| Oprichtster van Power to the Mama’s | Moeder van twee | Getrouwd met Jos | Liefhebber van dure Italiaanse wijn | Ondernemend | Houdt van schrijven en aanbidden |

Nee, we gaan je niet spammen. Echt niet. Als je jouw e-mail achterlaat* krijg je de tofste updates als eerste toegestuurd. Beloofd! Wil jij ze ontvangen? :-)
*Je geeeft ons toestemming maximaal twee keer per maand een update te sturen naar het door jou opgegeven e-mailadres. 

Het is gelukt! Je ontvangt nu maximaal twee keer paar maand onze updates. Superleuk! Mocht je ze toch niet meer willen ontvangen, dan kun je je via de nieuwsbrief uitschrijven.