Een paar weken geleden schreef ik twee blogs over de ‘mama-marketeer’. In het eerste blog schreef dat ik vaak geneigd ben om mijn kinderen te vergelijken met anderen. Concurrentie. In het tweede blog deed ik een alternatief van de hand: kijk niet naar concurrentie maar naar God. Wat is het meest tot zijn eer? In het boek ‘Hemelse Huizen’ gaat het over geloofsopvoeding volgens dat principe. Je huis en gezin als oefenplaats. Een omgeving waarin God de ruimte krijgt om harten te vormen.

Michelle Anthony stelt terecht de vraag: wat is mijn rol als opvoeder? “Bijbelverhalen vertellen en mijn kinderen elke zondag mee naar de kerk nemen, dat ging me goed af. Ik voelde me zeker als het ging om het aanleren van een zeker moraal, mijn normen en waarden, en ik zou ze ook wel enigszins uit de buurt van gevaren van deze wereld kunnen houden. Ik wist zelfs hoe ik heb opzettelijk met godvruchtige mensen in aanraking zou kunnen laten komen. Maar als het niet mijn taak was om het gedrag van mijn kinderen bij te sturen, wat is het dan wel?”

Levend geloof oefenen
In Hemelse Huizen schetst Anthony tien omgevingen. Manieren waarop je in jouw gezin kunt oefenen met het hebben van een levend geloof. Bijvoorbeeld de manier waarop je vertelt over God en de impact die hij heeft op jouw leven en dat van je kinderen. Of de omgeving van de geloofsgemeenschap, waarin het mogelijk is om God samen met andere gelovigen te ervaren. Michelle schrijft ook over de omgeving waarin het nodig is om je kinderen bij te sturen en het leren kennen en gekend worden door God.

Nieuwe inzichten en bezinning
Hemelse Huizen is een boek dat mij veel nieuwe inzichten gaf. Een heel simpel voorbeeld is bijvoorbeeld dat het goed is voor kinderen om Bijbelverhalen in het grote perspectief van de bijbel te kennen. Dan leren ze het Grote Verhaal van Gods woord kennen. Het boek bood mij een hernieuwde bezinning op wat voor moeder ik wil zijn en wat God van mij en mijn moederschap vraagt. Michelle is executive Pastor of Families in de New Life Church in Colorado Spring en heeft meer dan 30 jaar ervaring in kinder- en familie ministry. Die ervaring maakt het boek waardevol. Temeer omdat het haar lukt om een persoonlijk boek te schrijven, met veel voorbeelden vanuit haar eigen gezin. Ze schuwt daarbij niet om ook pijnlijke of lastige situaties te delen.

Suddertijd
Ik vind het zelf prettig als een boek waarvan ik iets hoop te leren, gestructureerd is opgebouwd. Bijvoorbeeld met een inleiding, een samenvatting en het afsluit met enkele concrete tips. Dat doet dit boek niet en dat vind ik een gemis. Toch raad ik het boek aan. Het boek biedt echt een ander perspectief op geloofsopvoeding. En tussen de regels door lees je veel vragen die je aan het denken zetten. Geef elk hoofdstuk de tijd en laat het even ‘sudderen’. Deel met anderen bijvoorbeeld hoe je het boek toepast in de praktijk, want verdieping krijg je al behoorlijk door het boek zelf.

Groepsbespreking
Op www.hemelsehuizen.nl vind je vragen die horen bij de stof. Ik vind dit een waardevolle aanvulling op het boek. Ook kun je daar het boek eventueel bestellen.

Op Facebook mogen we een boek verloten! Laat daar een reactie achter als je mee wilt dingen. Zaterdag 9 september wordt er in de avond geloot!

Power to the Mama’s onderschrijft het principe van de Hemelse Huizen helemaal. We gebruiken dit materiaal niet, maar tijdens de Moms United Group bijeenkomsten hebben we het ook over onze rol als moeder en hoe we het geloof kunnen toepassen in ons gezin. Tijdens de workshop Faith Mama staan we stil bij de vraag: wat is mijn rol, wat vind ik echt belangrijk en hoe zorg ik voor een goede balans in mijn gezin tussen alles wat moet en tijd voor God? Super belangrijk in deze tijd!

Wist je dat Joanneke zelf een boekje heeft geschreven? Het heet Kletskoek! Speciaal om al die grappige uitspraken van je kind in te bewaren. 🙂 Als je het boekje in september bestelt, krijg je er een toffe poster bij waarop je een uitspraak kunt vereeuwigen. Klik hier voor meer info.

Joanneke Wiersma
Schrijft | Communiceert | Moeder van drie | Houdt van haar hottub | Wordt blij van mooie gesprekken | www.zin-communicatie.nl

Nee, we gaan je niet spammen. Echt niet. Als je jouw e-mail achterlaat krijg je de tofste updates als eerste toegestuurd. Beloofd! Wil jij ze ontvangen? :-)