En toen ging de wekker vanmorgen om 5.40u. What the heck gebeurt er? Welke idioot heeft die wekker zo vroeg gezet, gaat er door mijn hoofd. Oja, ikzelf.

Ik doe drie pogingen om de warme dekens van me af te slaan. Juist nu mijn kinderen eindelijk wél tot half acht slapen, besluit ik dat het goed voor me is vroeg op te staan. Why… Maar het lukt me. Ik sta op en loop naar beneden. Slaapdronken stommel ik de trap af. Was dit echt zo’n goed idee? gaap ik in gedachten. Ik doe de kamerdeur open en klik het licht aan. De geur van verse koffie komt me tegemoet. Het huis is stil. De hond kijkt verbaast op, alsof ze zegt: ‘Wat doe jij hier zo vroeg?’

‘Verdeel je dag in focus blocks,’ las ik van de week op internet. ‘Blokjes waarin je veel werk verzet en daarna weer wat anders gaat doen.’ Het klinkt me als muziek in de oren, want met deze lockdown is mijn focus allesbehalve gebundeld in blokjes.

Na die tip pakte ik mijn maandplanning erbij en staarde naar de hoeveelheid werk die de komende tijd verzet moet worden. En naar de beschikbare werktijd, ongeveer de helft minder nu in de lockdown. Mijn hartslag schoot omhoog.  Ik heb geen collega’s met wie ik mijn werk als content- en concept ontwikkelaar kan verdelen. En ik heb net een paar weken geleden mijn een coachpraktijk gelanceerd.

Om te voorkomen dat mijn hersenen zouden smelten van de overdrive waar ze in dreigden te belanden, deed ik even mijn ogen dicht. ‘Focus blocks, focus blocks,’ herhaal ik als een soort mantra dat me door deze lockdown heen moet helpen. En toen ontstond dat geniale plan.

Inmiddels zit ik in een stille woonkamer al ruim een uur te focussen. Het is pas dag één, maar het werkt echt. Het belangrijkste werk ram ik er in een uur en een kwartier doorheen. Dat is dus zes uur en een kwartier per week gefocust werk, als ik dit elke werkdag doe. En als er dan nog geen kind wakker is, schrijf ik een blog of een stukje voor mijn volgende boek. Mijn hoofd wordt alleen bij die gedachte al rustig.

Focus blocks, die tip ga ik onderdeel maken van mijn eigen coachaanbod. Het is nu al bewezen effectief. Ik moet alleen zorgen dat ik mezelf ’s avonds op tijd naar bed stuur. En het koffieapparaat instel. Want wakker worden met de geur van verse koffie in een heel stil huis, dat alleen al is in deze tijd een goed begin van de dag.

Dit blog verscheen eerder bij de Club van Relaxte moeders.

PS. 8 Februari start Project Selfcare, gegeven door Hanna Cremer Eindhoven van Promise Coaching en mijzelf. Wil jij opladen en opgeladen blijven? Ook in gekke tijden als deze? Check dan meer info en meld je aan. Er is beperkt plek! 

 

YES! Als je jouw e-mail achterlaat*, krijg je een gratis e-book met een reflectie tool waarmee 2021 lekker kan beginnen!

*Je geeft ons toestemming maximaal drie keer per maand een Update te sturen naar het door jou opgegeven e-mailadres. Uitschrijven kan altijd. 

Het is gelukt! Je ontvangt zo gelijk het e-book in je mailbox en maximaal drie keer paar maand onze updates. Superleuk! Mocht je de Updates toch niet meer willen ontvangen, dan kun je je via de nieuwsbrief uitschrijven.