Ik sta met mijn mobiel in de aanslag. Reikhalzend kijk ik naar het zwembad. Ik heb een goede plek vooraan bemachtigd. ‘Oh geweldig, ze staat vooraan, dat gaat een mooie foto opleveren!’ Kleurrijk badpak aan. Haren strak ingevlochten. Dat wordt weer een prachtplaatje op Instagram. En ineens realiseer ik me… Als ik vooraan sta om een foto te maken, dan is er waarschijnlijk iemand anders die een stukje van mijn rug op zijn foto heeft staan.

Mijn mooie foto, gaat daardoor – een klein beetje – ten koste van de foto van iemand anders. Is dat wat ik wil? Wil ik mijn kind een positieve herinnering bezorgen die ten koste gaat van iemand anders? ‘Ach, ze zwemt maar één keer af.’ ‘Ik was hier ook als eerste, een ander zal het wel niet belangrijk vinden dat mijn rug erop staat.’ Ik praat het goed voor mezelf en maak de foto toch.

Uniek en bijzonder
De volgende dag ben ik op mijn werk. Vol trots laat ik de foto van mijn dochter zien. ‘Hè hè, ik ben voor een tijdje van die rottige zwemlessen af.’ Als ik even later weer aan het werk ga, knaagt er toch iets vanbinnen. Ik werk als marketeer bij een organisatie en als marketeer denk ik na over ons merk vanuit drie invalshoeken:

  1. Wat maakt het product bijzonder?
  2. Wat maakt dat potentiële klanten het product graag zouden willen?
  3. Hoe zorg ik ervoor dat mijn product afsteekt bij dat van de concurrent?

Tja… deed ik dat gister eigenlijk niet ook bij mijn dochter? Kijk ik niet voortdurend op die manier naar mijn kinderen? Waarom kocht ik een fidgetspinner voor ze zodra dat een rage werd? Waarom ben ik blij met een leuk speelafspraakje? Stiekem wil ik graag dat mijn kind een ‘love-brand’ is. Een kind waarvan gehouden wordt.

Concurrentie
Is dat dan zo erg? Nadenken over de positieve eigenschappen van je kind en wat er leeft onder leeftijdsgenootjes, daar is op zich niets mis mee. Maar ik denk dat ik – en met mij denk ik nog heel veel andere moeders (sorry voor het opgestoken vingertje) – ongemerkt óók nadenk over de concurrenten van mijn kinderen. Dat ik nadenk over hoe ik mijn kinderen op hun voordeligst kan laten uitkomen, misschien soms ongemerkt zelfs wel een klein beetje ten koste van anderen.

Bewustwording
Misschien kunnen we als moeders de komende tijd proberen om ons bewust te zijn van eventueel concurrentengedrag. Dan beloof ik binnenkort een blog te schrijven waarin ik met een alternatief op de proppen kom.

Deel 2 verschijnt maandag. Houd het blog, Facebook of Instagram in de gaten. Want het vervolg is echt te gek en spot on. Het maakt al het kritische van dit blog meer dan goed. Beloofd. 🙂

Foto: www.justjet.nl

 

Joanneke Wiersma
Schrijft | Communiceert | Moeder van drie | Houdt van haar hottub | Wordt blij van mooie gesprekken | www.zin-communicatie.nl

Nee, we gaan je niet spammen. Echt niet. Als je jouw e-mail achterlaat krijg je de tofste updates als eerste toegestuurd. Beloofd! Wil jij ze ontvangen? :-)

Het is gelukt! Check nog wel even je spambox. Dikke kans dat je daar de bevestiging vindt. Nog wel even lezen voordat je hem wist. ;-)