-
19 apr 2022
-
Blogs, Moederschap, School
-
door Corine de Heer
-
4 comment
School op reis
´Hij kan wel makkelijk leren zeker he, hij is zo slim.´ Vriendelijk lach ik terug, en zeg ik zoiets als: ´Dank je, hij is inderdaad bijdehand!´ Maar ondertussen denk ik: ´Je moest eens weten… Mijn hart huilt soms bij het zien van zijn worstelingen. En ja, Teun is super slim, maar dat wil niet zeggen dat leren altijd makkelijk voor hem is.
De laatste jaren veranderde hij van een zelfverzekerde, opgewekte kleuter naar een vaak bedrukte en sombere schooljongen. Steeds vaker zei hij dingen als: ´Ken ik daar mensen? Nee? Dan ga ik maar niet hoor, mam.´ Of ´Ik hoef niet op volleybal hoor mam, want ik heb daar geen zin in.´ Of ´Nee, dat ga ik niet doen, want dat is echt super saai.´ Saai betekent moeilijk in zijn wereld. Ik deed er ook even over om daar achter te komen.
Zijn zelfvertrouwen liep een flinke deuk op. Lezen en schrijven bleek niet zo makkelijk als hij dacht dat het zou zijn. Het schoolwerk in groep 3 waar hij naar uitkeek, bleek veel te makkelijk of te moeilijk en het moest ook op een ´bepaalde´ manier. En terwijl hij eigenlijk liever uren nadenkt over kettingreacties of de ruimte, werd hem daar geen tijd voor gegeven, want zijn werk moest ook nog eens op tijd af.
Steeds vaker vond ik hem huilend in bed. ´Ik lijk wel een aap in een kooi mam, ik kan nergens heen!´ Of ´Mijn hoofd is net een donkere kamer zonder ramen en deuren.’ Ik huil met hem mee. Onmachtig om de situatie te veranderen, hoe graag ik het ook wil.
De deuk die hij opliep, komt niet door ´iemand´, maar wel door ons schoolsysteem dat zich behoorlijk slecht kan aanpassen aan onze kinderen.
En nu? Nu zijn we op reis. ‘s Morgens pakken we de laptop, de boeken en schriften. We worstelen óf vliegen er samen doorheen. De eerste fouten gaven tranen. De flitswoorden een boze bui. Het lukt steeds beter. Soms zijn we boos, allebei. Soms vieren we goed gemaakte toetsen.
Steeds vaker zien we weer een Teun die dingen durft. Een paar weken terug sprong hij zonder twijfelen van een varende boot, om in de oceaan met de dolfijnen mee te zwemmen. Vorige week vroeg hij in de supermarkt zelf naar de gerookte kip. In English of course. We zien hem letterlijk weer hoger klimmen en vaker praatjes maken. We zijn hard bezig de deuk te herstellen. Stapje voor stapje.
Hoe het straks verder moet? We weten het niet. We snappen vaak onze slimme kinderen niet zo goed. We leggen de lat veel te hoog of juist te laag. We vinden dat zij uit moeten blinken en natuurlijk hun werk wel zelfstandig kunnen doen.
´Mam’, zij hij laatst, ‘voordat jij en Veerle vertelden dat ik hoogbegaafd ben, dacht ik dat ik naar een speciale school moest, omdat ik het op school allemaal niet kon.’ Oei, die komt binnen… ´Maar nu niet mee hoor, mam. Ik snap nu hoe mijn hoofd werkt!´ Ik geef hem een knuffel. We gaan onze hoofden steeds beter begrijpen.
Hem zien groeien en bloeien is het mooiste van deze reis. Hij vertelt me alles over stalagmieten en stalactieten als we door de grotten wandelen. Hij vertelt me over G-kracht als we valken zien. ´Die kunnen 20 g-krachten, mam, en wij maar 7!´ Op mijn beurt vertel ik hem wat over bommen en bomen en d´s en t´s. Samen redden we het wel.
Meer blogs lezen? Dit is afgelopen week ook gepubliceerd:
Corine is vrouw van Robert en moeder van Teun (6) en Pijke (2). Ze is docent in het voortgezet onderwijs. Blij wordt ze van Jezus, hond Bobbi, de lente, op reis gaan en schrijven. Dat laatste doet ze hier vooral over haar kinderen en alles wat daarmee te maken heeft.
4 Reacties
Comments are closed.
Wat een mooie blog. Je kent hem vast al, maar de film brammetje baas is echt een aanrader. Ik zat er zelfs bij te huilen omdat ik t zo mooi vond dat een kind dat ‘anders denkt’ uiteindelijk erkend en gezien werd. Gods zegen voor jullie gezin.
Dankjewel, Willemieke! Brammetje Baas kennen we. De eerste keer dat we hem keken, waren we allemaal even stil… voor jongere kinderen is het boek of de Netflix-serie over Ada Dapper heel leuk!
Mooi geschreven! Heel herkenbaar ook.
Het is zo jammer dat ons onderwijssysteem zich maar richt op 1 soort mens, de rustige denker. Terwijl er zoveel verschillende soorten mensen zijn. Niet alleen op scholen, de hele maatschappij richt zich op de kantoormens. Als je alleen al kijkt naar het verschil in salarissen tussen mbo en hbo. Denkers worden veel meer gewaardeerd dan doeners in onze maatschappij. Dat vind ik erg jammer en ik hoop dat dat ooit zal veranderen.
Wat fijn dat wij als christenen een mooiere toekomst mogen zien. Een nieuwe hemel en aarde, waarin mensen met autisme, adhd, hoogbegaafdheid, down en nog veel meer labels, gewoon zichzelf kunnen zijn. Waar ze niet als last(ig) worden gezien, maar als waardevolle aanvulling. Als gewoon een van de vele typen mensen die God heeft bedacht. Een land waarin voor iedereen een plek is en waar iedereen mag stralen met zijn eigen talenten.
Ik hoop dat deze wereld ook zo gaat kijken naar mensen, zo waardevol verschillend. Maar ook als dat niet gebeuren gaat, dan mag ik deze toekomst in gedachten houden voor deze (ook mijn) speciale geweldige kinderen, die God helemaal goed heeft gemaakt!
Laten wij als christenen proberen om iedereen als waardevol te zien en te helpen waar nodig, om zo elkaar alvast een klein beetje van die mooie toekomst te geven.
Zo, zo herkenbaar..
Hier op ‘t moment twee hb jongens thuis, totaal gecrasht. We worstelen al jaren. Hoe ‘t verder moet? Geen idee..
Soms zou ik de boel willen verkopen, op reis willen gaan om niets meer te maken hebben met dit schoolsysteem!