-
06 nov 2018
-
Bemoediging, Geloofsopvoeding, Opvoeding
-
door Daniëlle Koudijs
-
0 comment
Allebei wat geleerd
De dochter van Christine heeft logopedie. Tijdens een sessie leert Christine iets over haar manier van opvoeden. Iets wat alles te maken heeft met hemelse huizen.
Dochter Rachel (4) gaat elke week een half uurtje naar logopedie. Ze husselt met letters binnen woorden, slikt eerste lettergrepen in en laat hele woorden weg in langere zinnen. Allemaal niet bevorderlijk voor de communicatie met anderen en dus klopten we aan bij logopediste Maria. Het wekelijkse bezoekje valt op één van mijn werkdagen dus Rachel gaat samen met papa, maar afgelopen week kon ik zelf een keer met haar mee en dat was geen straf.
Bij binnenkomst neemt Rachel plaats op de triptrapstoel en kijkt verwachtingsvol naar Maria. “Vandaag gaan we zinnen maken met “wat”. Bijvoorbeeld: ‘Ik weet wat je met een potlood kunt doen’,” legt Maria uit. Ze doet een zin voor en dan is Rachel aan de beurt. Ze draait wat op haar stoel. Haar vinger gaat haar mond in. Er komen aarzelend wat woorden uit, maar het is nog erg lastig.
Maria legt voor elk woord van de zin een steentje op tafel zodat ze met haar vinger van woord naar woord kan wijzen voor wat houvast. De eerste zin komt er uit: “Ik weet wat je met een fiets kan doen. Fietsen!”
Niet de enige
Om de beurt doen ze een zin. Ik observeer met een grote glimlach op mijn gezicht. Ik zie mijn dochter worstelen maar ik zie haar ook steeds meer ontspannen en iets nieuws onder de knie krijgen.
Tijdens het oefenen, roetsjen Maria en Rachel ook knikkers van een glijbaan. En hier zit een idee achter: Maria laat Rachel dit spelletje winnen zodat ze niet alleen een ervaring heeft van iets nog niet goed kunnen, maar ook een ervaring van iets waar ze beter in is dan Maria. Ook maakt Maria soms opzettelijk een foute zin om te laten zien dat Rachel niet de enige is die iets moet leren.
Opvoeden
En ik zit maar toe te kijken met die smile op mijn gezicht. Naar hoe mijn dochter reageert als het haar lukt een goede zin te maken. Hoe ze aarzelt als ze zoekt naar de juiste uitspraak. Haar kwetsbaarheid en emoties worden als het ware even uitvergroot. Maar waar ik zo blij van word, is dat het zo’n veilige plek is waar ze leert op zo’n positieve, stimulerende manier: Maria geeft haar uitdagende opgaven maar ook succeservaringen! Ik zie Rachel groeien, in spraak maar vooral ook in zelfvertrouwen.
Het zet mij aan het denken over mijn aanpak in de opvoeding. Zoals Maria elementen als geduld, veiligheid, successen vieren en laten zien dat je zelf ook fouten maakt heeft ingebouwd in haar professionele aanpak, zo kan ik dat ook in de opvoeding van mijn kinderen.
Hemelse Huizen
In het hoofdstuk over Liefde en Respect in het boek ‘Hemelse Huizen’ wordt een soortgelijk voorbeeld beschreven: ‘Ik vind het mooi om te zien dat ouders door hun knieën willen gaan om op ooghoogte met hun kind contact te maken en hen liefdevol aan te raken. Ze zijn zich ervan bewust een gesprekje te hebben met een ander persoon – en dat is zo krachtig. De opbrengst is dat je kinderen weten dat je van hen houdt en respect voor hen hebt. Als dan de puberteit en de tienerjaren beginnen heb je een fundament gelegd van liefde en respect dat een basis vormt voor een volwassen relatie met jou.’
En zo liep ik met Rachel de praktijk weer uit, hand in hand. Allebei wat geleerd.
Tekst: Christine Langeraar, NoShow Media
Foto: pixabay, MabelAmber
Het boek Hemelse Huizen ademt een verlangen om onze kinderen vanuit Bijbelse principes op te voeden tot mensen die als krachtige getuigen in de wereld kunnen staan. Het boek is te verkrijgen in de boekhandel en online ook bij ons. We hebben er nog een paar op voorraad! Klik op de foto van het boek voor meer info en bestellen.
| Oprichtster van Power to the Mama’s | Moeder van twee jongens en een meisje | Getrouwd met Jos | Liefhebber van goede (Italiaanse) wijn | Missionaire ondernemer | Houdt van kleinkunst, schrijven, creëren en aanbidden |