Je mooi voelen en lekker in je vel zitten lukt vaak een stuk beter als je gezond bent of je gezond voelt. Gezonde voeding heeft daar natuurlijk een grote invloed op. Zelf eten wij de ene week gezonder dan de andere week en de afgelopen tijd staan er ’s avonds steeds vaker een bakje chips, wat chocola of een paar koekjes op tafel. Maar soms kan voeding echt een enorm verschil maken en dan wil je niet anders meer. En dat inspireerde Henriëtte.

Enkele jaren geleden hadden we een spontane ontmoeting met de campingburen van een goede vriendin. We genoten met elkaar van het campingweer en het campingleven. Bij haar was de ziekte M.S. gediagnosticeerd maar door haar voedingspatroon drastisch aan te passen zijn veel symptomen op de achtergrond geraakt, vertelde ze. Voeding bleek voor haar het verschil te maken tussen ‘te bed’ of ‘te voet’.

We dronken een mok koffie en ons gesprek ging verder over haar nieuwe kijk op voeding. Het lezen van een boek over Bijbels eten was voor haar een inspiratiebron geweest en hebben haar eetgewoontes revolutionair veranderd. Met voor haar een gunstige uitwerking op haar lichaam. De dagen na dit gesprek ontstond er bij mij een licht paniekerig gevoel. Wat kan ik dan nog eten? Hoe zit het dan met de appeltaart en het ‘patatje met’, onze favoriet op zaterdag? Is het ook voor mij en mijn gezin nodig dat wij ons eetpatroon aanpassen?  En hoe dan? Wat zou het makkelijk zijn geweest als we van generatie op generatie met elkaar de Bijbelse richtlijnen over eten hadden gehanteerd. Waarom zijn we zo vergroeid met op en top geraffineerde voeding met al zijn (kunstmatige) toevoegingen? Heeft het gemak ons de das om gedaan? Na deze gedachtenstorm heb ik het gesprek over voeding met mijn gezin maar even geparkeerd. Ze gaan waarschijnlijk toch afwijzend reageren. Daarbij eten we dagelijks verse groenten, fruit en bruin brood. Het valt dus best mee, verexcuseerde ik mijzelf.

Maar de geluiden over gezond eten namen toe. Groene smoothies, het vega eten, het minderen van suiker, E-nummers. En zo kocht ik het boekje ‘Wat zit er in uw eten?’ van Corinne Gourget, wat ik meenam als leesvoer voor de volgende vakantie. Na het boekje uitgeplozen te hebben bekroop mij opnieuw een gevoel van paniek. Hoe krijg ik mijn kinderen af van de koekjes, het snoep, de chips en mierzoete ijsjes? Wat kunnen en mogen we nou nog wel eten? Zit overal een fout E-nummer in? 

Het Spaanse strand brachten mijn gedachten uiteindelijk toch tot rust en ik heb genoten van een heerlijke vakantie. Eenmaal thuis ging ik op onderzoek uit en heel subtiel hebben we het roer omgegooid. Niet te snel, maar wel doelgericht. We eten weinig tot geen E-nummers meer. Ik serveer nogal eens vega in plaats van vlees en we eten veel volkoren producten. We letten op suiker en verbouwen onze eigen groenten in onze kas.

Hoe ons gezin het vindt? Tevreden kauwen onze jongens nu een paprika weg maar ze gaan ook nog graag voor een ‘fout’ chipje.

Foto: JustJet fotografie en styling 

 

Daniëlle Koudijs

| Oprichtster van Power to the Mama’s | Moeder van twee | Getrouwd met Jos | Liefhebber van dure Italiaanse wijn | Ondernemend | Houdt van schrijven en aanbidden |

Nee, we gaan je niet spammen. Echt niet. Als je jouw e-mail achterlaat krijg je de tofste updates als eerste toegestuurd. Beloofd! Wil jij ze ontvangen? :-)

Het is gelukt! Check nog wel even je spambox. Dikke kans dat je daar de bevestiging vindt. Nog wel even lezen voordat je hem wist. ;-)