Mijn broer nam me onlangs mee naar het Flamenco Festival Rotterdam. Bij aankomst waanden we ons al direct in kleine setting in Spanje, een authentiek en warm sfeertje waarin we ons beiden op ons gemak voelen.

We hadden een workshop ‘ritmisch klappen’ geboekt bij een flamenco gitarist.  We kwamen als laatste binnen en de galante gitarist heette ons van harte welkom in de kring vol klappende dames – tja, mijn broer was naast hem de enige man.

Al snel hadden we de smaak te pakken en met een paar dames tussen ons in konden we elkaar af en toe grinnikend een knipoog toewerpen. De gitarist legde ons enigszins verstrooid in half Spaans de beginnerskneepjes van het ritmisch-klappen-vak uit.

Vol enthousiasme en gepaste drift – leve het Spaanse temperament! – klapten we erop los. Naarmate de tijd verstreek, leek het klappen me steeds gemakkelijker af te gaan. Vol overgave en met gesloten ogen deed ik mee in de kring vol klappende kippen. Net op het moment dat ik dacht dat het écht lekker ging, gebeurde het. Mijn buurvrouw was de kluts kwijt, haar buurvrouw had al enige klapervaring en gooide er uit haarzelf een extra ritme doorheen. Doordat ik me ongemerkt op haar focuste, was ik mijn eigen ritme kwijt.

Net op het moment dat ik dacht dat het lekker ging, wist ik niet meer waar ik was gebleven. Het kostte me vervolgens heel wat moeite om weer in ‘the flow’ te komen en goed mee te klappen met de rest.

Later die avond zag ik een parallel tussen het ritmisch klappen wat we die middag deden en wat er gebeurt bij kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong die in groep 1 terecht komen. Doordat ze zich willen spiegelen aan hun leeftijdsgenoten, focussen ze zich op dat waar de ander mee bezig is. Zo verleggen ze hun focus naar het kunnen van de ander en laten ze zich daardoor beïnvloeden. Ze denken dat de maatstaf van het andere kind ook die van henzelf moet zijn met als gevolg dat ze gaan onderpresteren en erger nog: vast kunnen gaan lopen. Het is dus heel belangrijk dat zij kinderen om zich heen hebben die dezelfde maatstaven hebben als zij, of eigenlijk: op hetzelfde ritme weten te klappen.

Als iedereen een ander ritme aanhoudt, zorgt dat voor disharmonie. Maar als je samen in hetzelfde ritme klapt, ís er harmonie.

Lieve mama’s, aan welke kant van de ontwikkelingslijn je kind ook staat: het heeft ‘gelijken’ nodig om verder te komen in het leven. Een mooier geschenk kunnen we onze kids niet geven.

 

YES! Als je jouw e-mail achterlaat*, krijg je een gratis e-book met een Weekly Devotional en Squad e-Magazine! 

*Met je aanmelding geef je ons toestemming maximaal drie keer per maand een Update te sturen naar het door jou opgegeven e-mailadres. Uitschrijven kan altijd. 

Het is gelukt! Je ontvangt zo gelijk het e-book in je mailbox en maximaal drie keer paar maand onze updates. Superleuk! Mocht je de Updates toch niet meer willen ontvangen, dan kun je je via de nieuwsbrief uitschrijven.