Hoogsensitief en moeder, een uitdagende combinatie! Dat merk ik in mijn eigen leven en dat van de moeders die ik spreek in mijn coachpraktijk. Belangrijke vraag: hoe bereik je als extra gevoelige mama een mooie balans tussen sensitief én stevig, kwetsbaar én krachtig? Hieronder vijf inzichten die je hierbij kunnen helpen.

Hormonen & bijkomtijd

Als hoogsensitief persoon ben je echt een gevoelsmens. Je ziet, hoort, ruikt, proeft en voelt meer dan een ander. Belangrijk dat je dit gewoon erkent, dat is al een heel goed begin. Maar als hoogsensitieve moeder krijg je daarbij nog met iets anders te maken: hormonen. En die maken de kleuren van de gevoelsregenboog vaak nog intenser dan ze al zijn. Zo zat ik op een knalroze wolk intens gelukkig te wezen toen ons oudste zoon werd geboren en alles goed ging. Maar diezelfde wolk was diepzwart toen ons derde kindje een huilbaby bleek en opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Waar mijn man redelijk evenwichtig bleef, was ikzelf net bevallen, borstvoedend en dus zwaar hormonaal en allesbehalve stabiel. Terugkijkend weet ik nu: het komt wel weer goed. Maar weet: als extra gevoelige mama heb je onder invloed van hormonen meer ‘bijkomtijd’ nodig om weer helemaal terug in balans te komen.

Prikkels & slaap

In onze gejaagde maatschappij komt er veel op ons af. Als je een gevoelige antenne hebt, merk je meer prikkels op en komen deze ook harder binnen. Daarbij doe je er langer over om eruit te filteren wat voor jou belangrijk is. Dit alles kost veel energie. Daarom hebben de meeste hoogsensitieve mensen meer slaap nodig dan anderen. Acht uur minimaal, maar liever nog meer. Dat kan voor ouders beste een uitdaging zijn. Maar als rust zoveel goeds oplevert, moet je er echt prioriteit van maken. Zelf blijf ik dat lastig vinden, want het betekent grenzen stellen aan al teveel gezelligheid ‘s avonds en plaatsmaken voor zoiets saais als regelmatig vroeg naar bed gaan. Maar het helpt me om voor ogen te houden dat ik veel gelukkiger ben als ik genoeg rust neem. Juist dan ben ik ook een veel fijnere mama voor onze kinderen. En dan kun je heus nog weleens ergens een biertje drinken ’s avonds, maar misschien niet zo vaak als vroeger. Maar ook die tijden komen vast ooit wel weer terug.

Jij & anderen

Ongeveer vijftien tot twintig procent van de mensen is hoogsensitief. Een minderheid dus. Logisch dat niet iedereen je begrijpt, de meeste mensen voelen zich niet zoals jij. Niemand is meer of minder, we zijn gewoon allemaal anders. Heel belangrijk dus dat je loslaat wat anderen vinden van jou, je gevoeligheid en je keuzes als gevolg daarvan. Je hoeft niet altijd alles uit te leggen aan mensen die heel anders in elkaar zitten. Begrip is natuurlijk fijn, maar laat je hoofddoel niet zijn dat iedereen helemaal met je kan meevoelen. Als je ervoor kiest om meer rust in je gezinsleven te creëren, dan moet je dat gewoon doen. Ook al heb je het gevoel dat de hele wereld meer aankan dan jij. Laat je perfectionisme varen en geniet tevreden van genoeg. Wees blij met de kleine geluksmomentjes en laat de mening van anderen lekker los. 

Voelsprieten & inlevingsvermogen

Elaine Aron, schrijfster van het bekende boek ‘Het hoogsensitieve kind’, zegt over hoogsensitieve ouders: “We moeten ook erkennen dat we uitstekende ouders zijn. Door onze eigenschap zijn we bijvoorbeeld beter in staat de behoeften van een kind aan te voelen en te weten te komen wat er moet gebeuren (…) We kunnen hun zorgen en vragen begrijpen. Dat wil niet zeggen dat andere ouders dan niet ook kunnen, maar wij beschikken vaker over deze vaardigheden.” Wat een mooie gedachte! Je sensitieve voelsprieten en inlevingsvermogen zijn een extra zegen voor je kinderen, die je ten volle mag inzetten voor hen. En niet alleen voor hen, vergeet jezelf ook niet. Want waar je als hoogsensitieve mama vaak ook nog heel zorgzaam bent, kun je jezelf daarbij helemaal leeggeven. Wees dan ook bewust van je eigen behoeften en wat daarmee moet gebeuren. Zoeken naar een balans, dus. Maar als je die eenmaal weet te vinden, is je sensitiviteit inderdaad een extra kwaliteit voor jezelf en je gezin.

Binnenlaten & buitenlaten

In Spreuken 4:23 staat: “Van alles waarover je waakt, waak vooral over je hart. Het is de bron van je leven.” Blijkbaar is je hart zo kostbaar, dat het ook bescherming nodig heeft.  Essentieel dus, als het leven zo hard binnenkomt en je veel verwerkingstijd nodig hebt. Wees daarom selectief met wat je binnenlaat, op het kieskeurige af. Zeker als het bijvoorbeeld gaat om negatieve indrukken als ellendige nieuwsberichten of altijd-maar-klagende mensen. Doe af en toe bewust aan prikkelreductie. Neem jezelf soms gewoon in bescherming tegen de overvloed. En voel je niet schuldig als je de deur even dichthoudt voor zaken die een aanslag zijn op je gezinsagenda of de rust in huis. Dat is een uitdaging, want je staat ook middenin het leven. Maar het ‘waken’ waar deze tekst over spreekt, is een mooi woord voor wat je moet doen: als een liefdevolle, maar duidelijke poortwachter toezien op wat je toestaat en wat niet. En als je bewust selecteert uit wat je binnenlaat, kun je weer optimaler genieten van wat je wel toestaat.

Deze inzichten helpen je als (hoog)sensitieve mama om een balans te maken tussen sensitief én stevig, kwetsbaar én krachtig. Welke helpt jou het beste en heb je nog aanvullingen?

De appel valt meestal niet ver van de boom: vaak geven hoogsensitieve ouders hun gave door aan hun kinderen. Ook weer een boeiend onderwerp! Binnenkort schrijft Jolien een blog over hoogsensitieve kinderen.

 

Rianne Zegelaar

| Mama van drie | Coach | Levensgenieter | www.riannezegelaar.nl

Nee, we gaan je niet spammen. Echt niet. Als je jouw e-mail achterlaat krijg je de tofste updates als eerste toegestuurd. Beloofd! Wil jij ze ontvangen? :-)

Het is gelukt! Check nog wel even je spambox. Dikke kans dat je daar de bevestiging vindt. Nog wel even lezen voordat je hem wist. ;-)