Waarom even helemaal niets zo goed voor je is

We jagen de dagen en de weken door. Ook nu er nog (maar) een gedeeltelijke lockdown geldt, zitten onze agenda’s en onze hoofden vol. Dat in combinatie met de impact die afgelopen coronajaar voor velen heeft op de geestelijke gesteldheid, maakt dat veel vrouwen (en ook mannen) zich moe en futloos voelen.

Tuurlijk, we ontspannen af en toe door met een kop koffie op de bank te ploffen of een keer vroeg naar bed te gaan. Maar om écht in de rust te komen, is meer nodig. ‘Ik wil vooral even geen prikkels, ook niet van mijn eigen hoofd. Gewoon, niet hoeven nadenken over zoiets simpels als wie wat wanneer moet eten of de deur uit moet,’ zei een moeder laatst tegen mij in een coachgesprek. Het niet hoeven nadenken over dagelijkse dingen is voor meer moeders een verademing. Welke andere moeder herkent dit ook?

Tijd om je hoofd en lichaam rust te geven

Als je behoefte hebt aan diepere ontspanning en minder prikkels, is het belangrijk om daar gehoor aan te geven. Als je je opgejaagd voelt of stress en drukte ervaart, maak je meer van het stresshormoon cortisol aan. Iets wat eventjes niet zo erg is, maar op lange termijn voor een vermoeid en uitgeblust gevoel kan zorgen. Cortisol zorgt namelijk voor de actie in een moment waarop je stress ervaart. Het is niet gezond om lange tijd in hoge staat van paraatheid te leven. Cortisol kan zelfs bepaalde signalen van je lichaam onderdrukken of klachten aanjagen (bijvoorbeeld PMS, omdat je hormoonhuishouden in de war gaat).

Langzamer leven

De beste, langdurige oplossing is je leven zo inrichten dat je minder stress en spanning ervaart. Minder van jezelf verwachten en minder moeten, is het beste advies. Maar helaas niet altijd makkelijk. En ook al leef je nog zo relaxt, sommige periodes zijn nu eenmaal een aaneenschakeling van stressvolle situaties. Als dat een periode aan de hand is, is het des te belangrijker om een periode van rust en herstel in te lassen.

Opnieuw verbinden met jezelf en God

Als we zo aan het jagen zijn, raken we de verbinding met onszelf en met God vaak een beetje kwijt. Ook de verbinding met geliefden en vrienden kan in het gedrang komen. Als je al niet genoeg energie hebt voor jezelf, heb je het al helemaal niet voor een ander. Om de verbinding niet helemaal te verliezen, is het belangrijk om rust en stilte in te lassen zodat er weer ruimte komt voor de verbinding met God en anderen.

Leuk, maar hoe doe je dat?

Dat is een vraag die ik in coachgesprekken vaak krijg. Hier een aantal tips:

  1. Besluit om het anders te doen. Anders leren leven begint met het willen aanpassen van je leven. Om keuzes te leren maken die helpen om ruimte te creëren voor jezelf, zodat je echt tot rust kunt komen
  2. Maak ruimte in je agenda voor jezelf. Welke taken of werkzaamheden kun je laten vallen of uitbesteden? Op welke andere manier kun je tijd maken voor jezelf, door bijv. je partner of iemand anders te laten oppassen?
  3. Doe wat je helpt ontspannen. Vraag jezelf af wat je echt nodig hebt om beter te kunnen ontspannen. Waar word je rustig of blij van? Stilzitten op een stoel is eventjes lekker, maar veel van ‘ons moeders’ worden dan overspoeld door to do’s in ons hoofd. Laat staan de schuldgevoelens over dat je zit te niksen. Kies daarom voor iets wat je echt helpt ontspannen, zoals (worship)muziek luisteren, een boek lezen, tekenen, bidden, schilderen, een podcast luisteren, lekker wandelen in de natuur, zwemmen, mediteren, ademhalingsoefeningen, christelijke yoga, een massage, handwerk of iets anders dat bij je past. Zie deze momenten voor jezelf als heel belangrijk en bijna heilig, zodat je ze niet skipt of inruilt op het moment dat het wat drukker wordt.
  4. Houd vol door routines te maken. We willen vaak veel te snel alles in een keer veranderen. Maar patronen die je al jaren hebt, zijn vaak niet zomaar te veranderen. Daar is tijd en discipline voor nodig. Als je jouw gewenste verandering opknipt in kleine stukjes die je stap voor stap aanpakt, heb je veel meer kans van slagen. Bijvoorbeeld als je met meer aandacht voor je lichaam de dag wilt starten, kun je beginnen met het drinken van een glas water als je uit bed komt. Drink dat glas aandachtig en laat het water je spijsvertering helpen opstarten, zodat je lichaam wakker is voordat je er een kop koffie ingooit. Gaat dat goed en zit die routine erin, breid het dan uit met een volgende handeling die je weer laat inbedden in je leven. Hetzelfde geldt voor bidden of Bijbel lezen. Begin met een of een paar minuutjes. Als je een paar maanden lang steeds een klein beetje tijd of een handeling toevoegt, heb je na een jaar een grote verandering doorgevoerd die je vol kunt houden omdat het in je systeem zit
  5. Geef jezelf een pauze om tot inzicht te komen. Ben je overweldigd of extreem moe en heb je geen idee wat goed is om te doen? Neem dan letterlijk een paar dagen afstand van je leven om te bekijken hoe het met je gaat, waar je behoefte ligt en hoe je dat wilt aanpakken. Door op retraite te gaan, help je jezelf ontspannen en je leven van een afstand bekijken. Ook een bezoek aan een coach kan helpen om zicht te krijgen op dat wat je nodig hebt, vooral handig als je het zelf niet bedenken kan.

Toe aan een pauze? Ga dan op retraite!

Juist omdat we weten hoe belangrijk het is om in een druk leven even op pauze te kunnen drukken, zijn retraites superfijn. Bij een retraite hoef je letterlijk even niets, is stilte onderdeel van het programma en word er meestal voor je gezorgd. We zetten een aantal fijne opties voor je op een rijtje:

  1. Retraite bij De Wittenberg: Hoe vind ik rust, ritme en stabiliteit? Hoe kan ik meer van God ontdekken? Hoe vind ik richting voor mijn toekomst? Herken je deze vragen? Misschien is het dan voor jou een goed moment om je leven even los te laten en bij de Wittenberg op retraite te gaan. Bij een retraite van de Wittenberg ga je aan de slag met jouw persoonlijke vragen. Wat de retraites bij de Wittenberg speciaal maken, zijn de dagelijkse vieringen. Elke dag zet je je op drie momenten stil om te bidden en te luisteren naar wat God wil zeggen. Deze getijdengebeden geven de retraite ritme, verdieping en stabiliteit. De Wittenberg bevindt zich in een prachtige omgeving omringd door bomen en natuur. Je kunt kiezen uit verschillende retraites bij de Wittenberg, met of zonder begeleiding, volledig of gedeeltelijk verzorgd. Voor elk budget is er een optie! Kijk voor alle mogelijkheden op www.dewittenberg.nl/retraites
  2. Mama Relax Dag bij de Eemlandhoeve: Heb je behoefte aan een dagje op adem komen zonder kinderen? Wil je nog niet te lang van huis? Wil je naast genieten van de stilte alleen of samen met een paar andere moeders sparren over dat waar je tegenaan loopt als moeder? Bij onze Power to the Mama’s thuiskamer op de Eemlandhoeve in Bunschiten is alles mogelijk. Een Mama Relax Dag incl. coaching, lunch en lekkers kost €99,- Op 18 september is er nog plek. Meer info aanvragen of aanmelden kan via deze link.
  3. Faith Mama Relax Weekend: Ben je toe aan een volledig verzorgd weekend weg met culturele uitstapjes en een workshop over balans? Dan zijn onze Faith Mama Relax weekenden op je lijf geschreven. Kijk hier voor meer informatie voor ons weekend in Italië of Nederland.

Er zijn natuurlijk ook andere manieren om te ontspannen. Daar hoef je niet per se een dag of een nacht voor weg. We zijn benieuwd naar hoe jij zorgt voor voldoende oplaadmomenten of hoe jij het liefst even helemaal niets doet. Zet het in de comments, zodat we elkaar kunnen inspireren!

Dit blog is geschreven in samenwerking met De Wittenberg – ontdekken, geloven, beleven.

YES! Als je jouw e-mail achterlaat*, krijg je een gratis e-book met een Weekly Devotional en Squad e-Magazine! 

*Met je aanmelding geef je ons toestemming maximaal drie keer per maand een Update te sturen naar het door jou opgegeven e-mailadres. Uitschrijven kan altijd. 

Het is gelukt! Je ontvangt zo gelijk het e-book in je mailbox en maximaal drie keer paar maand onze updates. Superleuk! Mocht je de Updates toch niet meer willen ontvangen, dan kun je je via de nieuwsbrief uitschrijven.